Vecka 36
Tänk på något som du tycker om och upplever idag som tidigare var ett "ouppnåligt" mål. Många hinder som du har övervunnit är nu en del av ditt liv! Och du tar dem för självklara. Alltså, skulle du kunna återigen sätta upp nya utmanande mål och drömma nya barriärbrytande drömmar. Du har ju lyckats med att göra dem till verklighet tidigare. Och kan därmed göra det igen. Den mänskliga viljan är enorm. Viljan att prestera väl kan bara hämmas av dina egna tankar som eventuellt har bestämt sig för "att det inte går". Hindren på vägen ska hjälpa dig att hoppa högre - inte stanna av.

Vecka 35
"Det finns inga dumma frågor. Det finns bara dumma svar." Känner du igen talesättet? Barns naiva, kunskapstörstande sätt att tillägna sig världens mysterier genom att fråga, fråga, fråga borde vi vuxna ibland ta efter. Väldigt ofta underpresterar vi bara för att vi inte vågade fråga, alternativt söka svaren själv på saker som ter sig konstiga för oss. Prestige och status leder ibland till att man inte tar ut svängarna så mycket som man borde gjort. Dumt, eller hur! Fråga när du inte hänger med och ha överseende med att ibland få ett dumt svar tillbaka. Det säger som sagt mer om den som svarar än om frågeställaren...

Vecka 34
Har du tänkt på om de regler/normer som du valt att leva efter fortfarande är up-to-date? Är det så att du lever med värderinger som du skaffat dig för länge sedan? Kan det finnas en poäng med att du försöker ompröva din syn på olika saker som har att göra med prestationen?! Ja, självklart. Normer och regler är bra om de är tidsenliga och ger energi men direkt förlamande när de begränsar din prestation. Pröva redan idag med att kritiskt granska någon regel som du följt i hundra år. Att på det här sättet ompröva tidigare beslut hjälper hjärnan att hitta nya prestationsmål och utmaningar.

Vecka 33
Gör något idag som bara du vill! Skäm bort dig, bada bubbelbad, sätt i dig tre påsar chips, hyr åtta videofilmer etc. Stryp Jante för en dag och var inte så förbaskat duktig och ambitiös! Jag lovar dig att du inte blir någon sämre idrottare för det här men din kropp får en chans till frihet bland alla krav och förväntningar!

Vecka 32
Hur skapar du bilder som gör det osynliga synligt? Om du vill något mycket, mycket starkt - se till att du skapar bilder som gör din vision tydlig. Endast fantasin sätter gränser! Bilder säger mer än tusen ord och bilder har, likt tankar, en tendens att expandera...

Vecka 31
Försök har visat att de som lyckas oftast tar snabba beslut. Snabba beslut som de håller sig till. Den första känslan är ofta den rätta känslan. Uppmana dig själv att fatta snabbare beslut!

Vecka 30
Skapa en daglig "succé-ritual"! Se till att ha svar på åtminstone två/tre av nedanstående frågor. Svara innan du går ifrån hemmet på morgonen. Ta med dig svaren ut till träningen, arbetsdagen, tävlingen eller motsvarande!

Vecka 29
Fatta medvetna beslut! Om du vill ta aktiv del i att forma ditt framtida liv - börja idag med att fatta några nya beslut direkt. Fråga dig själv dessa tre frågor: 1) Vilka värderingar måste jag skaffa mig/ha för att kunna skapa en framgångsmiljö som ger mig bästa möjliga förhållanden att lyckas med min prestation? 2) Vad betyder mest för mig i livet? 3) Vad måste jag göra idag för att vara ännu bättre imorgon!

Vecka 28
"Attityd är allt!", "Människokroppen består av 65 % vatten - resten är inställning!". Känns typen av uttalanden igen? Ja tror nog du känner igen dem. Allt som oftast får man också bevis för att det är inställningen till prestationen som avgör kvaliteten på den samma. Om man bestämt sig för att det kommer att gå bra och att man tycker det ska bli roligt så har det sättet att tänka en tendens att bli verklighet. Jobba lite med din egen inställning till prestation! Se till att den så ofta som det är möjligt är inställd på att det ska gå bra och att det hela tiden finns möjligheter att lyckas.







Om företaget
Rådgivning
Föreläsningar
Böcker
Prestationstips
Om Johan Plate
Aktuellt
Kontakt
Balans(j)akten Sans & Balans VarDags Prestation Lek med tanken Mental rådgivning 103 mentala metoder Prestationspsykologi i praktiken 3 i 1 Vad händer när det vänder Idrottspsykologi Leda utan leda Möta motstånd Topp & Bredd